Herken je dit? Je bent bij een congres en ziet dat er een behoorlijke goede organisatie aan het werk is geweest. Aan alles is aandacht besteed: van uitnodigingen, hostessen die de gasten verwelkomen en de prachtige boeketten, tot en met het programma waarvoor topsprekers uit de branche zijn gestrikt. Iedereen die ertoe doet uit jouw veld is aanwezig. Je schudt een paar handen, praat even bij en gaat dan zitten in de prachtige zaal, klaar voor de eerste keynote speaker.

Dan komt de dagvoorzitter het podium op gestruikeld. De microfoon piept, terwijl hij zich verontschuldigt: hij is zijn leesbril vergeten en kan daardoor zijn teksten niet goed lezen. Zijn overhemd hangt uit zijn spijkerbroek: niet echt de gangbare dresscode op dit zakelijke congres. De introductie van de belangrijke keynote speaker wordt in de microfoon gemompeld en je vraagt je af of dit nou het moment is om te klappen.

Na de keynote is het tijd voor het uitreiken van enkele awards. Gefrommel met kaartjes en oh, ja hoor, daar heb je een Steve-Harvey-Miss-Universe-momentje: de verkeerde persoon wordt tot winnaar uitgeroepen, wat daarna weer moet worden hersteld. Pijnlijk, pijnlijk.

Interactie met de zaal? Wil ook niet erg op gang komen. Niemand durft meer een hand op te steken in deze rommelige sfeer.

Na afloop van het podiumgedeelte kan hij niet blijven napraten. Hij rent de deur uit, op naar zijn volgende klus van de dag.

Dat kan anders. M├│et anders.

Of je nou inspiratie wilt leveren, wilt focussen op informatieoverdracht of gericht bent op een mooi netwerkevent: je laat je zorgvuldig georganiseerde evenement natuurlijk niet leiden door de eerste de beste dagvoorzitter of presentatrice.

Laat mij je helpen! Ik ben altijd grondig voorbereid, ge├»nteresseerd en goed gehumeurd. Zodat je met een gerust hart het podiumgedeelte aan mij toevertrouwt. En je gasten en collega’s nog lang napraten over jouw evenement.

Een dagvoorzitter kan een event maken of breken